M1 – Beállás várakozóhelyre jobbra előre 90°-os szögben, majd kiállás.

Követelmény:

A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A vizsgázó a személygépkocsival a manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékát jelezve, a megfelelő körültekintéssel előremenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) álljon be a várakozó járművek közé. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd hátramenetben álljon ki. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.

Hibavonalat kell adni, ha:

  • a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet,
  • a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
  • másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.

 Végrehajtás:

A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mellé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)

1. Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki (ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem!).

2. A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres, egy személygépkocsi megállására elegendő, azaz 1 – 1,5 autó szélességnyi parkolóhely mellett. Ezután hátramenetelbe kapcsolok, jobbra irányjelzés mellett, körültekintést követően, haladási irányomba nézve, azaz hátrafordulva, a hátsó szélvédőn kitekintve visszatolatok minimum 3, maximum 5 kocsi szélességnyi távolságot az úttesten egyenesen (az üres parkolóhelyeket is számolva). Természetesen az üres, általam igénybe venni kívánt parkolóhely előtt 3-5 kocsi szélességnyi hellyel előrébb is megállhatok az úttesten, fent leírtak alapján.

3. Ezt követően, a fent megjelölt sebességgel balra történő irányjelzés -, majd körültekintés után sávot váltok, teljesen átsorolok a szembejövő, bal oldali forgalmi sávba és ott közlekedek tovább. Igyekszem arra törekedni, hogy járművem és a parkolóhely között legyen egy szabad forgalmi sáv, egy nagy ívű kanyarodás végrehajtása érdekében.

4. A parkolóhelyhez közeledve jobbra történő irányjelzéssel jelzem bekanyarodási szándékomat, majd a szemből, s a hátulról érkező járműforgalom tükrök és holtterem ellenőrzését követően (váll fölött történő hátratekintés után) kezdem el a parkolást. Feltéve, hogy nem kell elsőbbséget adnom senkinek! Akkor, amikor vállammal elérem a kiválasztott parkolóhely, haladási irányomból tekintve közelebb lévő autó, közelebb eső oldalsíkját megkezdem a jobbra bekanyarodást.

5. Járművem elejének parkolóhelyre történő behaladása után ellenkormányzással (balra kormányzással), annak bal első sarokpontjával megcélzom a parkolóhely túloldalán álló kocsi közepét, „B” oszlopát, attól 30 – 40 cm oldaltávolságot tartva („mielőtt neki ütköznék”) visszakormányzok jobbra. Ha szükséges újból ballra történő ellen -, majd jobbra visszakormányzással igazítom járművemet a parkolóhely közepére.

6. A merőleges pozíció felvétele után, amit mindig egy külső tereptárgyhoz viszonyítok (pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, a legutolsó opció a mellettem álló gépkocsik) egyenesbe hozom az első kerekeket, majd a baloldali visszapillantó tükör alatt kitekintve a szegélykő előtt megfelelő távolságra megállok. Ellenőrzöm helyzetemet!

Három kérdésre adok magamban választ:

  • Merőlegesen állok-e?
  • A parkolóhely közepén állok-e, egyenlő oldaltávolságra a két mellettem álló gépkocsitól?
  • Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel?

Befejezés:

Ha mindhárom kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.

Javítás:

Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást (kanyarodás közben a parkolóhely túloldalán álló kocsinak kormányoztam járművemet, túlhaladtam a parkolóhelyen), vagy fenti három kérdés egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet, majd ezt követően parkolóhelyről egyenesen kitolatni az úttestre. Merőleges parkolást soha ne a parkolóhelyen belül javítsak!!! A kitolatást balra irányjelzővel, fent említett lassúmenetben hajtom végre három irányt (jobb, bal és a mögöttem lévő területet) ellenőrzésem alatt tartva. Az úttest teljes szélességét kihasználva javítok, előremenetbe kapcsolva eredeti koncessziót folytatva, azaz jobbra irányjelzés mellett a fent említett haladási sebességgel, kormányzással igyekszem kijavítani a parkolást.

Kiállás:

A SIKK-es elindulás szabályai szerint, fent leírt javítási hátramenetellel, az utasítás szerinti irányba jelezve, körültekintést követően, az említett három irányt ellenőrizve egyenesen haladok mindaddig, amíg tükreimmel el nem értem a mellettem álló kocsik úttest felőli elülső vagy hátsó részét, majd ezt követően kezdek meghatározott irányba kormányozni, kanyarodni. Az úttest teljes szélességét igénybe véve tolatok ki, azon keresztben, egyenesbe hozott kerekekkel állok meg, s ellenirányjelző adását -, s körültekintést követően indulunk tovább, mely során természetesen elsőbbségadási kötelezettségemre odafigyelek, szükség esetén eleget teszek.