M3 – Beállás várakozóhelyre jobbra hátra 90°-os szögben, majd kiállás.

Követelmény:

A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A vizsgázó a személygépkocsival a manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékát jelezve, a megfelelő körültekintés után induljon el hátramenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) álljon be a várakozó járművek közé. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben álljon ki. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.

Hibavonalat kell adni, ha:

  • a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet,
  • a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
  • másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.

Végrehajtás:

A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mellé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)

1. Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalamon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki (ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem, de nem mindenáron!).

2. A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres, egy személygépkocsi megállására elegendő, azaz 1 – 1,5 autó szélességnyi parkolóhely mellett, de megállás nélkül is ellenőrizhetem parkolóhely alkalmasságát.

3. A parkolóhelyen túlhaladva 3 kocsi szélességnyi hellyel állok meg (az üres parkolóhelyeket is számolva).

4. Ezt követően, a fent megjelölt sebességgel az eddig is működő jobbra történő irányjelzés -, majd körültekintés után tolatok vissza a parkolóhely irányába elsősorban a mögöttes forgalmat ellenőrizve, haladási irányomnak megfelelő irányba nézve, azaz hátrafelé. Azonban előre -, illetve oldalra pillantásokkal tükrök segítségével is ellenőrzés alatt kell tartanom a teljes úttestet.

5. A parkolóhelyhez közeledve autóm hátsó kisablakán, ennek hiányában hátsó ajtajának ablakán figyelek a hozzám közelebb lévő kocsira. Amikor meglátom a kiválasztott parkolóhely közelebb eső oldalán álló gépkocsi rendszámtáblája túloldali végét, túloldali lámpájának kezdeti részét körültekintést követően (járművem elejének ellenirányú forgásának figyelése miatt) a parkolóhely irányába (jobbra) ütközésig tekert kormányzással kezdem meg a bekanyarodást, betolatást.

6. Miután meggyőződtem, hogy a közelebb lévő kocsi mellett biztonságosan, 30 – 40 cm oldaltávolságot tartva elhaladok, a túloldalt tükör, valamint vállam fölötti visszanézéssel (mint a holttér ellenőrzésekor) ellenőrzöm a másik parkoló kocsi és járművem közötti távolságot.

7. Amennyiben minden rendben folytatom a beállást, előretekintve megvárom a merőleges pozíciót (pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, a legutolsó opció a mellettünk álló gépkocsik) egyenesbe kormányozva az első kerekeket haladok tovább hátra. Eközben tekintetemmel hátra pillantva ellenőrzöm a mögöttes területet (nem csak a tükörben). A vezetőoldali visszapillantó tükröm úttest jobb szélét követő kitakarásakor állítom meg a járművemet, ebben a pillanatban már kihaladtam az úttestről. Ellenőrzöm helyzetemet!

Három kérdésre adok magamban választ:

  • Merőlegesen állok-e?
  • A parkolóhely közepén állok-e, egyenlő oldaltávolságra a két mellettem álló gépkocsitól?
  • Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel?

Befejezés:

Ha mindhárom kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezzem be a parkolást.

Javítás:

Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást (kanyarodás közben a parkolóhely túloldalán álló kocsinak kormányoztam járművemet, túlhaladtam a parkolóhelyen), vagy fenti három kérdés egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet, illetve ha már beállás során észlelem, a biztonságos oldaltávolság hiányát nem tolatok tovább, még félig kint az úttesten állok meg. Majd ezt követően parkolóhelyről az úttestre előre menetelben, balra történő irányjelzést -, körültekintést követően kezdem kijavítani a parkolást. Ha a helyzetem megengedi, megkeresem a merőleges pozíciót, a parkolóhely közepét, hogy csak egyenesen kelljen betolatnom oda. Ha ez nem lehetséges keresztbe fordulva állok meg az úton, végére egyenesbe hozott első kerekekkel, úgy hogy a jobb oldali tükörben (kocsim jobb oldala mellett és a közelebb lévő kocsi között) lásak be a parkolóhelyre, a bal oldali tükörben pedig lássam a túloldali autó parkolóhely végén lévő részét (elejét vagy hátsó részét). Ezután jobbra történő irányjelző használata mellett, megfelelő körültekintést követően hátrafordulva, tekintetemmel leginkább hátrafelé nézve egyenesen tolassak be a parkolóhelyre, majd miután a járművem hátsó része megfelelő pozícióban van, beérkezett a parkolóhely közepére, jobbra kormányzással fordítsam merőlegesbe az autó elejét, s fejezzem be a parkolást. Merőleges parkolást soha ne a parkolóhelyen belül javítsak!!!

Kiállás:

A SIKK-es elindulás szabályai szerint, előremeneteli 1-es sebességi fokozat kapcsolását követően, megfelelő irányjelzés használatával, körültekintés és kézifék oldását követően indulok el előre, három irányt (bal, jobb, elől) folyamatosan többször ellenőrizve egyenesen haladok mindaddig, amíg ülésemmel ki nem érek a mellettem álló kocsik úttest felőli elülső vagy hátsó részén, majd ezt követően kezdek meghatározott irányba kormányozni, kanyarodni. Az úttest teljes szélességét igénybe véve állok ki, mely során természetesen elsőbbségadási kötelezettségemre odafigyelek, szükség esetén eleget teszek.