M4 – párhuzamosan előremenetben

M4 – Parkolás úttal párhuzamosan előremenetben.

Követelmény:

A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően helyezkedjen el. A várakozó járművek között a távolság kb. 12-15 méter legyen. A helyes várakozási pozíció eléréséhez szükséges esetén tolatással korrigálja a járművet. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben kiállva – a megfelelő irányjelzés alkalmazásával – haladjon tovább. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.

Hibavonalat kell adni, ha:

  • a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
  • másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.

Végrehajtás:

A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mögé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)

1. Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki (ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem!).

2. A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres parkolóhely(ek) előtt álló kocsi mellett, amelynek minimum 1,5, maximum 2 személygépkocsi hosszúságú üres helynek kell lennie. A parkolás során nyugodtan igénybe vehetem a szabad parkolóhely előtt vagy mögött lévő várakozásra alkalmatlan helyet, ilyen lehet például egy kapubejáró, esetleg kereszteződés, mozgáskorlátozott parkolóhely, melyeken nem rögzíthetem az autómat! Természetesen megállás nélkül is elkezdhetem a parkolást.

3. Amikor haladási irányomat tekintve a parkolóhely(ek) előtt álló gépkocsi visszapillantó tükrével egyvonalba került a vállam elkezdek jobbra kormányozva behaladni a parkolóhelyre úgy, hogy az álló kocsi sarokpontja mellett elhaladva kb. 30-40 cm oldaltávolságot tartsak. Igyekezzek minél hamarabb kikanyarodni a parkolóhelyre, minél nagyobb távolságot hagyva az előre menetelre.

4. A parkolóhelyre történő behaladás után, mielőtt a szegélykőnek ütköznék ellenkormányzással (balra) folytatom utam előre, de minimum egyszer visszakormányzok a szegélykő irányába (jobbra) és arra kormányommal rátartva haladok tovább.

5. Amikor a túloldali kocsihoz közeledek, balra irányuló kormányzással neki irányítom járművem elejének közepét az előttem álló gépkocsi bal oldali lámpatestének és itt állok meg tartva a kb. 30-40 cm-es biztonságos távolságot. Arra törekszem, hogy a kocsim elülső része távolabb kerüljön a szegélykőtől, mint a hátsó része (ne zárjam be magam az előttem álló kocsi és a szegélykő közé).

6. Ezután hátramenetelbe kapcsolok és ekkor már irányjelző használata nélkül (mert már kiálltam a parkolóhelyre) tervezett haladási irányomba tekintve, azaz hátrafelé nézve visszatolatok a mögöttem lévő parkolóhelyre, miközben oldalra, valamint előre pillantásokkal biztosítom magam. „Mivel? – Mihez?” kérdésekre válaszolva indulok el, mely manőver során kezdetben jobbra kormányzással irányítom járművem jobb hátsó részét a szegélykő felé. Segítséget nyújt számomra a jobb oldali tükörben látható hátsó ajtóm kilincse. Amikor az a szegélykő fölé érkezik ellen kormányzok (balra) és a járművem elejét kezdem bemozdítani a párhuzamos haladás felé.

7. Amennyiben elértem a párhuzamost (előre tekintve, a járművem elejét nézve is megállapíthatom), amit mindig egy külső tereptárgyhoz viszonyítok (pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, szegélykő, járda) egyenesbe hozom az első kerekeket, hátrafordulva, a hátsó ajtó ablakán kinézve, a mögöttem álló kocsihoz viszonyítva állok meg a jobb oldali szegélykőtől kb. 30-40 cm oldaltávolságra, úgy, hogy ne „zárjam” be őt, azaz tőle kb. 60-80 cm távolságra. Amennyiben lehetséges igyekezzek mindig visszatolatva befejezni a parkolást, azonban nem jelent problémát, ha az elülső helyen állok meg. Ellenőrzöm helyzetemet!

Ezen kérdésekre adok magamban választ:

  • Párhuzamosan állok-e, a szegélykőtől 30-40 cm oldaltávolságra?
  • A két parkolóhely egyikén állok-e, akár útburkolati jellel jelölt („L” illetve „T” betűkre emlékeztető felfestések) vagy jelöletlen parkolóhelyekről legyen is szó, nem kettő között?
  • Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel, a bal oldali tükörben ellenőrzöm benne vagyok a parkoló kocsik síkjában?
  • Szabályosan, várakozásra alkalmas helyen állok-e?

Befejezés:

Ha minden kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.

Javítás:

Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást, a fenti kérdések egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet. Ebben a parkolásban a parkolóhelyeken belül, fent leírt manőverek megismétlésével előre, majd hátra közlekedve javítom parkolásom, kellő körültekintéssel, aktuális haladási irányomba tekintve közlekedve, nyugodtan irányjelző használata nélkül.

Kiállás:

A SIKK-es elindulás szabályai szerint indulok el, balra irányjelző használata mellett, mögöttes forgalmat tükörben, holttérben ellenőrizve indulok el, miközben a szemből érkező, sávomban kikerülést, előzést végrehajtó járműre is oda kell figyelnem, szükség esetén elsőbbség adás után állok ki.