M2 – Beállás várakozóhelyre balra előre 90º-os szögben, majd kiállás.

Követelmény:

A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A vizsgázó a személygépkocsival a manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, balra kanyarodási szándékát jelezve, a megfelelő körültekintéssel előremenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) álljon be a várakozó járművek közé. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd hátramenetben álljon ki. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.

Hibavonalat kell adni, ha:

  • a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet,
  • a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
  • másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.

Végrehajtás:

A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mellé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)

1. Balra irányjelzés és körültekintést követően az úttest képzeletbeli – vagy jelölt felezővonalához közeledve haladok előre. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Előremenetel közben ellenőrzöm nem kell e elsőbbséget adnom egy szemből érkező, elsőbbséggel rendelkező jármű -, vagy egy esetlegesen a kiválasztott parkolóhelyem előtt közvetlenül úttesten elhaladó gyalogos részére. Megfelelő körültekintéssel ellenőrzöm továbbá tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba (balra) tükreimet és holtteremet (váll fölött történő hátratekintéssel), hogy a mögöttes forgalomban nem érkezik e balra kanyarodási szándékkal elhelyezkedő járművem szabálytalan előzésébe kezdő jármű, aki miatt nem kezdhetem meg a parkolást.

2. A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén, akár megállás nélkül bekanyarodhatok az üres, egy személygépkocsi megállására elegendő, azaz 1 – 1,5 autó szélességnyi parkolóba.

3. Amikor vállammal elérem az általam kiválasztott parkolóhely, haladási irányomból közelebb lévő autó, közelebb eső oldalsíkját megkezdem a balra bekanyarodást.

4. Járművem elejének parkolóhelyre történő behaladása után ellenkormányzással (jobbra kormányzással), annak jobb első sarokpontjával megcélzom a parkolóhely túloldalán álló kocsi közepét, „B” oszlopát, attól 30 – 40 cm oldaltávolságot tartva („mielőtt neki ütköznék”) visszakormányzok balra. Ha szükséges újból jobbra történő ellen -, majd balra visszakormányzással igazítom járművemet a parkolóhely közepére.

5. A merőleges pozíció felvétele után, amit mindig egy külső tereptárgyhoz viszonyítok (pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, a legutolsó opció a mellettem álló gépkocsik) egyenesbe hozom az első kerekeket, majd a baloldali visszapillantó tükör alatt kitekintve a szegélykő előtt megfelelő távolságra megállok. Ellenőrzöm helyzetemet!

Három kérdésre adok magamban választ:

  • Merőlegesen állok-e?
  • A parkolóhely közepén állok-e, egyenlő oldaltávolságra a két mellettem álló gépkocsitól?
  • Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel?

Befejezés:

Ha mindhárom kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.

Javítás:

Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást (kanyarodás közben a parkolóhely túloldalán álló kocsinak kormányoztam járművemet, túlhaladtam a parkolóhelyen), vagy fenti három kérdés egyikére NEM a válaszom, ne essek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyeljek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet, majd ezt követően a parkolóhelyről egyenesen tolassak ki az úttestre. Soha ne a parkolóhelyen belül javítsak!!! A kitolatást jobbra irányjelzővel, fent említett lassúmenetben hajtsam végre három irányt (jobb, bal és a mögöttes területet) ellenőrzésem alatt tartva. Az úttest teljes szélességét kihasználva javítsak, előremenetbe kapcsolva eredeti koncessziót folytatva, azaz balra irányjelzés mellett a fent említett haladási sebességgel, kormányzással igyekezzek újból beállni.

Kiállás:

A SIKK-es elindulás szabályai szerint, fent leírt javítási hátramenetellel, az utasítás szerinti irányba jelezve, körültekintést követően, az említett három irányt ellenőrizve egyenesen haladjak mindaddig, amíg tükreimmel el nem érem a mellettünk álló kocsik úttest felőli elülső vagy hátsó részét, majd ezt követően kezdek meghatározott irányba kormányozni, kanyarodni. Az úttest teljes szélességét igénybe véve tolatok ki, azon keresztben, egyenesbe hozott kerekekkel állok meg, s ellenirányjelző adását -, s körültekintést követően indulok tovább, mely során természetesen elsőbbségadási kötelezettségemre odafigyelek, szükség esetén eleget teszek.