M5 – párhuzamosan hátramenetben

M5 – Parkolás úttal párhuzamosan hátramenetben.

Követelmény:

A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végre-hajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A várakozó járművek között a távolság ne legyen több 7 méternél. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben kiállva – a megfelelő irányjelzés alkalmazásával – haladjon tovább. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.

Hibavonalat kell adni, ha:

  • a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
  • másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.

Végrehajtás:

A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mögé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)

1. Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki (ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem!).

2. A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres parkolóhely előtt álló kocsi mellett, amelynek minimum 1, maximum 1,5 személygépkocsi hosszúságú üres helynek kell lennie.

3. Amennyiben megfelelő parkolóhelyet találtam a feladat végrehajtására tovább haladok a parkolóhely túloldalánál álló gépkocsi elejéig vállammal és ott állok meg, végig jobbra irányjelzést használva.

4. Ezt követően hátramenetelbe kapcsolok, s ha lehetőségem van elindulok hátra felé. Amikor járművem hátsó kisablakán, annak hiányában hátsó ajtajának ablakán ellátok a mellettem lévő kocsi mögött a parkolóhely irányába (jobbra) kormányzom a járművemet. Ezen manőver előtt azonban körültekintéssel ellenőrzöm, hogy fordulás során nem ütközök neki a szembe jövő forgalmi sávban közlekedőnek. Amennyiben nincs ilyen jármű folytathatom a beállást.

5. Amikor fordulás közben, a bal oldali visszapillantó tükrömben meglátom a mögöttem álló gépkocsi mindkét fényszóróját egyenesbe kormányzott kerekekkel haladok tovább. Ekkor irányjelzőm lekapcsolódik a kormányba épített mikrokapcsoló miatt, tehát újból jobbra irányjelzést kell adnom.

6. A következő támpont járművem jobb oldali visszapillantó tökre lesz, melynek ki kell takarnia az előttem álló kocsi felét. A „két tükör között” egyenesen haladok hátra, haladási irányomba nézve! Amikor a jobb oldali tükör eléri az előttem álló kocsi közepét (rendszámtábla, márkajelzés, zárszerkezet) ütközésig balra kormányzott kerekekkel folytatom a beállást, mindaddig míg be nem fordulok a parkolóhelyre párhuzamosan.

7. Mielőtt nekiütköznék a mögöttem álló autónak megállok, attól kb. 30-40 cm távolságra. Ezt követően előre menetelben állok be a parkolóhely közepére, mind előttem, mind mögöttem azonos távolságot tartva, hogy ne zárjam be magam. Ellenőrzöm helyzetemet!

Ezen kérdésekre adok magamban választ:

  • Párhuzamosan állok-e, a szegélykőtől 30-40 cm oldaltávolságra?
  • A parkolóhely közepén állok-e, akár útburkolati jellel jelölt („L” illetve „T” betűkre emlékeztető felfestések) vagy jelöletlen parkolóhelyekről legyen is szó?
  • Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel, a bal oldali tükörben ellenőrzöm benne vagyok a parkoló kocsik síkjában?
  • Szabályosan, várakozásra alkalmas helyen állok-e?

Befejezés:

Ha minden kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.

Javítás:

Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást, a fenti kérdések egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet. Amennyiben megoldható a parkolóhelyen belüli javítás, elegendő hely áll rendelkezésemre a párhuzamos előremeneteli parkolásnál leírt előre-hátra mozgással korrigálok. Amennyiben nincs elegendő helyem, balra irányjelzés mellett, kellő körültekintés után (tükör, holttér) kiállok a parkolóhelyről, szükség esetén elsőbbség adás után keresztbe a forgalmi sávba, mely során a bal oldali visszapillantó tükörben látható támponthoz igazítom a járművemet (két fényszóró). Úgy, hogy a tükörben az én kocsim bal hátsó sarokpontja legyen összekötve a mögöttem álló kocsi jobb külső sarokpontjával. Előremenetel során balra-jobbra, szükség esetén újra balra kormányzással közlekedek és egyenesbe hozott első kerekekkel állok meg. Ezt követően hátramenetelbe kapcsolok, jobbra irányjelzés mellett egyenesen betolatok a parkolóhelyre, míg újra ki nem takarja a jobb oldali visszapillantó tükröm az előttem álló kocsi közepét. Ekkor jön újra a már fent leírt balra kormányzás, majd a párhozamos megállás, s a középre mozgatás előre menetelben.

Kiállás:

A SIKK-es elindulás szabályai szerint indulok el, balra irányjelző használata mellett, mögöttes forgalmat tükörben, holttérben ellenőrizve indulok el, miközben a szemből érkező, sávomban kikerülést, előzést végrehajtó járműre is oda kell figyelnem, szükség esetén elsőbbség adás után állok ki. A kiálláshoz az „Y” forduló alapjai nyújtanak segítséget, miszerint „előre mindig balra, hátra mindig jobbra kormányzok”.